Verouderde IT-Systemen Blokkeren AI-Adoptie in Bedrijven

Verouderde IT-systemen vormen een grote belemmering voor organisaties die moderne technologieën zoals kunstmatige intelligentie willen inzetten. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Pegasystems onder meer dan 500 IT-beslissers uit Europa en Noord-Amerika.

Vastgelopen in Oude Technologie

Het onderzoek toont aan dat bijna 70% van de IT-beslissers stelt dat oude technologie hun organisatie belemmert om moderne oplossingen echt te omarmen. Daarnaast maakt 88% zich zorgen dat technical debt hun vermogen om te concurreren negatief beïnvloedt. Voor bijna een derde (29%) is deze zorg zelfs aanzienlijk.

Technical debt verwijst naar verouderde hardware, software of technologieplatforms die nog steeds worden gebruikt vanwege hun cruciale rol in de bedrijfsvoering, ondanks problemen zoals beperkte schaalbaarheid, beveiligingsrisico’s en hoge onderhoudskosten.

Afhankelijkheid van Legacy-Applicaties

Bijna de helft (48%) van de respondenten kan hun oude applicaties niet loslaten, ondanks dat ze dat graag zouden willen, omdat deze nog steeds onmisbaar zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Het onderzoek toont aan dat bij 47% van de organisaties de oudste applicaties tussen de 11 en 20 jaar oud zijn. Bij 16% zijn deze systemen zelfs tussen de 21 en 30 jaar oud.

Impact op Efficiëntie en Klanten

Twee derde (68%) van de ondervraagden zegt dat verouderde systemen hun organisatie belemmeren om effectief te werken. De belangrijkste oorzaken zijn veelvuldig onderhoud (44%), losse, niet gekoppelde systemen (37%) en hoge onderhoudskosten (ook 37%). Slechts 7% ondervindt helemaal geen problemen door oude systemen.

De impact op klanten is significant: meer dan de helft (57%) van de respondenten denkt dat klanten ‘waarschijnlijk’ tot ‘zeer waarschijnlijk’ afhaken door slechte ervaringen die het gevolg zijn van verouderde systemen.

Winst Boven Klantervaring

Het onderzoek onthult dat bijna driekwart (74%) van de respondenten vindt dat hun organisatie vaker kiest voor winst dan voor verbeteringen die de klantbeleving ten goede komen, zoals het moderniseren van oude systemen. Deze bevinding wordt ondersteund door eerder Pega-onderzoek waaruit blijkt dat 69% van de consumenten vindt dat organisaties winst boven een goede klantervaring plaatsen.

De praktijk bevestigt dit beeld: een derde (32%) van de organisaties geeft aan dat de gemiddelde tijd om klantvragen op te lossen het afgelopen jaar met 26-50% is gestegen, vaak door het werken met verouderde en losse systemen.

Verspilling van IT-Budgetten

Volgens Don Schuerman, CTO van Pega, laat het onderzoek zien hoe organisaties vastlopen in verouderde systemen die lastig zijn in gebruik en veel kosten, waardoor een onnodig hoog aandeel van IT-budgetten wordt verspild aan instandhouding.

“De financiële schade voor organisaties is fors, maar de werkelijke impact van technische schuld zit in de klantbeleving, die klanten vandaag de dag terecht verwachten en verdienen,” aldus Schuerman. Hij pleit voor een nieuwe mindset waarbij organisaties de kracht van generatieve AI benutten om snel en efficiënt te moderniseren.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Savanta en gepresenteerd tijdens PegaWorld, de jaarlijkse conferentie van Pegasystems in Las Vegas. Pega ondervroeg IT-beslissers over hun projecten rond het moderniseren van verouderde systemen, hoe ze werken en welke uitdagingen en kansen daarbij komen kijken.

Pegasystems levert AI-gedreven softwareoplossingen voor klantinteractie, besluitvorming en workflowautomatisering.