Studenten ontwikkelen AI-tool voor het nakijken van tentamens

Twee masterstudenten van de Universiteit Utrecht hebben een innovatieve AI-tool ontwikkeld die docenten kan helpen bij het nakijken van tentamens. Kars ten Berge en Wout van der Molen creëerden ‘ToetsTester’ tijdens de cursus Science Based Entrepreneurship, maar stuiten op terughoudendheid vanuit de universiteit om de technologie te implementeren.

Werkdrukverlichting voor docenten

Het nakijken van tentamens is een tijdrovende en repetitieve taak voor docenten. Met een standaard nakijktermijn van tien dagen staan docenten vaak onder grote druk, terwijl studenten zo snel mogelijk hun resultaten willen ontvangen.

“ToetsTester verlaagt de werkdruk door toetsen gedeeltelijk automatisch na te kijken,” leggen de studenten uit. “Dit werkt voor zowel digitale als handgeschreven toetsen.” In tegenstelling tot bestaande systemen, die zich voornamelijk richten op meerkeuzevragen, kan ToetsTester ook complexe open antwoorden analyseren.

Indrukwekkende tijdsbesparing

De potentiële tijdsbesparing is aanzienlijk. Hoewel exacte cijfers voor het hoger onderwijs ontbreken, wordt in het voortgezet onderwijs jaarlijks ongeveer 17 miljoen uur besteed aan het nakijken van toetsen. De ontwikkelaars schatten dat deze tijd met hun tool minstens gehalveerd kan worden, waardoor docenten meer tijd kunnen besteden aan kwalitatief onderwijs.

Obstakels voor implementatie

Ondanks de voordelen is de universiteit huiverig om de technologie te testen. Het belangrijkste bezwaar heeft te maken met de nieuwe Europese AI-Act, waarin AI-systemen in het onderwijs als ‘hoog risico’ worden aangemerkt.

Ten Berge en Van der Molen benadrukken echter dat hun systeem ontworpen is als ondersteuning, niet als vervanging van de docent. “De ‘human-in-the-loop’ houden is hier van belang. Docenten moeten niet klakkeloos de scores van het model overnemen, maar ook de antwoorden controleren,” stellen ze.

Persoonlijke connectie behouden

Een ander veel gehoord tegenargument is dat automatisch nakijken de connectie tussen docent en student zou verminderen. De ontwikkelaars weerleggen dit door te stellen dat AI juist gepersonaliseerde feedback en overzichtelijke rapportages kan genereren, waardoor docenten sneller en gerichter inzicht krijgen in de prestaties van studenten.

Oproep voor een pilot

De studenten pleiten voor een pilot om de effectiviteit van hun tool te testen. “Zo wordt nakijken sneller voor de docent, krijgen studenten betere feedback en is de wachttermijn van twee weken op tentamencijfers verleden tijd,” aldus de ontwikkelaars.

ToetsTester wordt momenteel getest op middelbare scholen, maar de ambitie is om in de toekomst ook het hoger onderwijs te ondersteunen.