Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) door Nederlandse bedrijven is in 2024 flink toegenomen. Vooral technieken zoals tekstontleding (text mining) en het automatisch genereren van teksten (natural language generation) winnen aan populariteit. Dit blijkt uit recente cijfers van de AI-monitor.

Vergeleken met 2023 is het gebruik van text mining ruim verdubbeld. Inmiddels past 13,5 procent van de bedrijven deze techniek toe om geschreven informatie te analyseren. Natural language generation, waarbij AI zelfstandig teksten schrijft of uitspreekt, wordt inmiddels door 12,3 procent van de bedrijven gebruikt—dat is drie keer zoveel als een jaar eerder. Ook spraakherkenning maakt terreinwinst, met een stijging van 3,7 procent naar 6,5 procent.
Grote bedrijven lopen voorop
AI-technologie is het populairst onder grote ondernemingen. Van de bedrijven met minimaal 500 medewerkers zet bijna 60 procent AI in. Bij kleinere bedrijven met tussen de 10 en 19 medewerkers is dat aandeel beduidend lager, namelijk 17,8 procent.
Informatie- en communicatiesector koploper
Vooral bedrijven in de informatie- en communicatiesector maken gretig gebruik van AI. In 2024 gebruikte 58 procent van de bedrijven in deze branche minstens één AI-toepassing. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2023, toen het nog 37 procent was. Ook in de specialistische zakelijke dienstverlening en de financiële sector wordt steeds vaker AI ingezet (respectievelijk 39,8 en 37,4 procent).
Nederland in Europese middenmoot
Vergeleken met andere EU-landen behoort Nederland tot de middenmoot. In 2024 maakte 13,5 procent van de Nederlandse bedrijven met tien of meer werknemers gebruik van AI. Daarmee staat Nederland op de zesde plek binnen de EU-27. Denemarken voert de lijst aan met een AI-gebruik van 27,6 procent onder bedrijven.
Gebrek aan ervaring grootste drempel
Ondanks de groei zijn er nog bedrijven die AI links laten liggen. De belangrijkste reden? Gebrek aan kennis en ervaring, zo geeft 74,6 procent van deze bedrijven aan. Vooral bij grotere bedrijven speelt ook privacy een rol; ruim de helft van de bedrijven met honderd medewerkers of meer ziet hierin een reden om (nog) geen AI te gebruiken.