In een interview met De Telegraaf vertelt Paul van der Boor, vicepresident kunstmatige intelligentie bij techinvesteerder Prosus, hoe cruciaal AI is voor de voedselbezorgindustrie. Volgens Van der Boor zouden bedrijven als Just Eat Takeaway (bekend van Thuisbezorgd.nl) simpelweg niet kunnen bestaan zonder geavanceerde algoritmen. Elke bestelling die via een app wordt gedaan, activeert honderden modellen die klantvoorkeuren, verkeersdrukte, restaurantdata en bezorgerlocaties combineren.

AI leert van miljoenen gebruikers – wereldwijd
Prosus wil Just Eat Takeaway voor €4,1 miljard overnemen en de kennis die het in opkomende markten zoals India en Brazilië opdeed inzetten in Europa. Daar moesten AI-systemen leren omgaan met bijvoorbeeld onduidelijke adressen of verkeerschaos. “Een waardevolle leerschool,” aldus Van der Boor. Deze ervaring wordt gebruikt om bredere modellen te trainen die niet alleen maaltijden voorspellen, maar ook koopgedrag in bredere zin.
Van eten naar gezondheid en mobiliteit
AI gaat volgens Van der Boor verder dan voedsel alleen. In Brazilië worden taxi’s en boodschappen via dezelfde app geregeld. Toekomstige toepassingen koppelen voedingsdata aan gezondheidsadvies. “Het zou waanzinnig cool zijn als maaltijdbezorging ook je gezondheid kan verbeteren,” zegt hij.