Horeca digitaliseert volop, maar laat kansen liggen

Op missethoreca.nl is vandaag te lezen dat de digitalisering in de horeca weliswaar in volle gang is, maar dat ondernemers nog lang niet alle mogelijkheden benutten die technologische oplossingen bieden. Veel bedrijven investeren in digitale tools zoals kassasystemen, reserveringsapps en personeelsplanningsoftware, maar gebruiken deze vaak slechts beperkt of in afzondering van elkaar.

Koppelkansen blijven liggen
Uit het artikel blijkt dat er nog een grote kloof is tussen wat technisch mogelijk is en wat daadwerkelijk wordt toegepast op de werkvloer. Slechts een klein deel van de ondernemers weet bijvoorbeeld hoe verschillende systemen aan elkaar te koppelen zijn om processen écht efficiënter te maken. Daardoor blijven waardevolle inzichten over klantgedrag, voorraadbeheer of personeelsinzet onbenut.

Medewerkers vaak onvoldoende betrokken
Een opvallend punt uit het bericht is dat medewerkers vaak onvoldoende worden meegenomen in het digitaliseringsproces. Training en betrokkenheid blijven achter, waardoor nieuwe systemen niet optimaal worden ingezet. Dit zorgt ervoor dat zelfs goed gekozen software zijn waarde niet volledig kan bewijzen in de praktijk.

Datagedreven werken nog in de kinderschoenen
Ook blijkt dat veel ondernemers nog altijd terughoudend zijn als het gaat om data-analyse. Terwijl moderne systemen inzichten kunnen bieden om bijvoorbeeld menu’s, roosters of inkoop beter af te stemmen op de werkelijkheid, gebeurt dit in de praktijk nog mondjesmaat.

Lees het volledige artikel
Het volledige artikel is te lezen op missethoreca.nl.