Chinese seksspeeltjesindustrie groeit met AI-innovaties

China domineert de wereldwijde productie van seksspeeltjes en zet nu in op kunstmatige intelligentie om de industrie naar een hoger niveau te tillen. De binnenlandse markt groeit explosief ondanks culturele taboes.

China produceert 70 procent van alle erotische producten wereldwijd, maar de binnenlandse markt bleef lange tijd achter door culturele conservatisme en taboes. Die situatie verandert echter snel, blijkt uit de ontwikkelingen in de sector.

AI-technologie transformeert sekspoppen

Het Chinese bedrijf WM Doll heeft sekspoppen ontwikkeld die intelligente gesprekken kunnen voeren door gebruik te maken van technologie vergelijkbaar met die achter ChatGPT. Deze prototypes werden vorig jaar verkocht voor prijzen tussen de 1400 en 2700 euro.

Ook Anhui Eve Technology Service werkt aan innovaties, waarbij duurdere modellen kunnen praten. Het bedrijf biedt zelfs maatwerk aan. Medewerker Dou Liangshang vertelt over een klant uit Henan wiens echtgenote was overleden en die een pop op maat liet maken op basis van foto’s en maten van zijn overleden partner.

Binnenlandse markt groeit explosief

Ondanks het conservatieve karakter van de Chinese samenleving groeit de lokale markt voor seksspeeltjes sterk. Volgens onderzoeksbureau iiMedia Research werd er in 2023 voor 179 miljard yuan (22 miljard euro) aan seksspeeltjes verkocht in China. Dit is anderhalf keer zoveel als in 2020 en meer dan vier keer zoveel als in 2016.

De groei wordt deels gedreven door de anonimiteit van online winkelen via mobiele apps, wat de drempel verlaagt voor Chinese consumenten.

Sector explodeert met nieuwe bedrijven

Het aantal Chinese seksspeeltjesbedrijven is spectaculair gegroeid: van 8000 in 2014 naar 57.000 in 2020 en ongeveer 367.000 in 2023. Deze explosieve groei toont de toenemende interesse in de sector.

De jaarlijkse internationale erotiekbeurs in Shanghai illustreert deze ontwikkeling. De driedaagse beurs trok 50.000 bezoekers, waarbij op de laatste dag tientallen mensen zonder kaartje zich bij de ingang verzamelden. Kaartjesverkopers vroegen 800 tot 1000 yuan voor tickets die officieel 100 yuan (12 euro) kostten.

Export blijft dominant maar focus verschuift

Hoewel de meeste Chinese producten nog altijd worden geëxporteerd, richten bedrijven zich steeds meer op de binnenlandse markt. Bij Anhui Eve gaat 70 procent van de producten naar het buitenland, maar sinds 2022 werkt het bedrijf in verschillende Chinese steden samen met lokale partners die sekspoppen per uur verhuren in thematische kamers.

Handelsoorlog beïnvloedt sector

De handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten hebben directe gevolgen voor de industrie. Amerikaanse importheffingen op Chinese seksspeeltjes lagen op 143 procent, wat verschillende merken waarschuwde dat dit het einde van hun bedrijf zou betekenen.

Begin mei 2025 kondigden beide landen aan dat de hoge importheffingen met negentig dagen worden uitgesteld, wat tijdelijke verlichting biedt voor de sector.