HubSpot introduceert 200+ AI-functies voor MKB

HubSpot heeft afgelopen donderdag tijdens het Spring 2025 Spotlight-evenement meer dan 200 nieuwe functies geïntroduceerd. Deze nieuwe functies zijn specifiek gericht op het vereenvoudigen van AI-implementatie voor organisaties. De meest opvallende updates omvatten verbeterde Breeze Agents, nieuwe functionaliteiten voor Marketing Hub Enterprise en de introductie van Workspaces – AI-gedreven omgevingen die de productiviteit van klantgerichte teams verhogen.

Recent onderzoek van HubSpot toont aan dat bijna driekwart van de Nederlandse marketeers meer dan 20% van hun tijd besteedt aan handmatige taken die geautomatiseerd kunnen worden, zoals leadscoring en het maken van meetingnotulen. Bij 47% van de marketeers gaat zelfs meer dan 40% van hun tijd verloren aan deze taken.

“Het verhogen van teamproductiviteit is een van de topprioriteiten voor sales, marketing en customer services teams,” aldus Tjitse Plantenga, Sales Manager Benelux bij HubSpot. “De AI-oplossingen die we aan HubSpot toevoegen, helpen om handwerk weg te nemen en zorgen ervoor dat verschillende teams beter op elkaar kunnen inspelen.”

Updates voor Breeze Agent

De Breeze Agents van HubSpot zijn direct geïntegreerd in het platform en worden aangestuurd door de Breeze Context Layer, die verschillende datamodellen, gestructureerde en ongestructureerde data en externe intelligentie combineert:

  • De Customer Agent werkt als een extra collega voor supportteams die 24/7 automatisch klantvragen oplost. Nieuwe functionaliteiten omvatten het identificeren van ontbrekende informatie, geven van gepersonaliseerde antwoorden, leren van ongestructureerde data (zoals PDF’s) en integratie met WhatsApp, Facebook Messenger en e-mail.
  • De Knowledge Base Agent helpt supportteams bij het realtime uitbreiden en verbeteren van ondersteuningsbronnen op basis van binnenkomende tickets. De agent kan nu antwoorden uit supporttickets destilleren, artikelen opstellen met behulp van ticketgegevens en klanten beter helpen zelfstandig antwoorden te vinden.
  • De Prospecting Agent onderzoekt prospects, personaliseert contactmomenten en kan zelf contact opnemen met prospects om salespipelines sneller op te bouwen. Nieuwe mogelijkheden zijn het gebruik van salesprofielen voor gepersonaliseerde contactmomenten en het automatisch uitvoeren van onderzoek zodra prospects worden toegevoegd aan HubSpot CRM.
  • De Content Agent ondersteunt marketeers bij het creëren en opschalen van content naar meerdere kanalen en formats. Nieuwe functionaliteiten zijn het gebruik van geüploade referentiebestanden, het voorstellen van nieuwe content-onderwerpen op basis van prestaties, en het automatiseren van metateksten, bevestigingse-mails en interne links.

Nieuwe features in Marketing Hub Enterprise

Marketing Hub Enterprise is uitgebreid met drie nieuwe functies die marketingteams helpen bij leadgeneratie, prospectconversie en het verminderen van complexiteit:

  • Lookalike Lists stelt marketeers in staat meer ideale klanten te vinden vanuit bestaande contacten. Breeze AI analyseert lijsten in het Smart CRM om contacten te identificeren die vergelijkbare eigenschappen delen met de beste klanten.
  • Journey Automation combineert Journey Builder voor het bouwen van geautomatiseerde customer journeys, Journey Analytics voor realtime rapportages, en Journey Governance voor toegangsbeheer.
  • Multi-Account Management maakt het mogelijk meerdere accounts vanuit één HubSpot-organisatie te beheren, met functies als Asset Copying en Data Mirroring voor het delen van assets en klantgegevens.

Deze drie functies zijn momenteel beschikbaar in bèta.

Nieuwe AI-gedreven Workspaces

HubSpot introduceert nieuwe Workspaces die teams helpen efficiënter en effectiever te werken door belangrijke context te verzamelen, prioriteiten te stellen en actie te ondernemen:

  • De Sales Workspace bevat Predictive Deal Score om deals te prioriteren, Guided Actions voor aanbevolen vervolgstappen, Deal Insights voor meer context, en een AI Meeting Assistant voor meeting-voorbereiding en -opvolging.
  • De Customer Success Workspace biedt gecentraliseerde toegang tot agenda’s, taken, rapporten en portfolio’s, met realtime waarschuwingen bij veranderende tevredenheidsscores, ondersteuning voor meerdere teams, en nieuwe rapportagemogelijkheden.
  • De Help Desk Workspace voorziet supportmedewerkers van alle benodigde informatie om klantproblemen op te lossen, met nieuwe functies zoals Operating Hours, een nieuwe API voor messaging-integratie, Team Spaces voor ticketsortering, verbeterde prestatieanalyses, en Ticket Splitting voor het opsplitsen van complexe klantverzoeken.